За ініціативи ICC Ukraine та за підтримки IP офіс, GlobalExpert.UA та ВГО «Союз експертів України», 7 вересня відбувся вебінар: «Важливість охорони інтелектуальної власності для досягнення успіху бізнесу. Учасниками заходу стали: представники малого та великого бізнесу, автори контенту, митці, експерти, юристи, адвокати та студенти-юристи ВНЗ «Київський університет ринкових відносин» на чолі з завідувачем кафедри права к.ю.н., доцентом Надією Загрішевою.
Модератор та спікер вебінару, голова комісії з питань інтелектуальної власності ICC Ukraine Ігор Стародубов привітав учасників, подякував ICC Ukraine за підтримку у проведенні зустрічі, та представив доповідь на тему: «Поняття об’єкта права інтелектуальної власності». Зокрема, Ігор Стародубов детально розповів про об’єкти права інтелектуальної власності, які існують і що представляє кожен з них. Більш детально зупинився на таких об’єктах права інтелектуальної власності як патенти, які захищають нові інноваційні винаходи та технології, які мають практичне застосування в області медицини, технологій, інженерії та інш. Також, розповів про можливість захисту таких видів інтелектуальної власності як промислові зразки. «Промислові зразки захищають вихід нових оригінальних продуктів на ринок. Це може бути: зовнішній вигляд фари автомобіля, педалі на велосипеді, підносу, чашки, дивану. Тобто, все що може бути елементом дизайну може бути елементом промислового зразка».
Крім того, Ігор Стародобов розповів про географічні зазначення, корисні винаходи, і зупинився на не зовсім типових об’єктах права інтелектуальної власності – торговельні секрети, комерційні таємниці та ноу-хау. «Такі об’єкти відносяться до об’єктів прав інтелектуальної власності проте вони є більш об’єктом, який встановлює правовий режим обігу цієї інформації. Однією з найвідоміших комерційних таємниць є – рецепт Coca-Cola. Ходить багато легенд про те, що рецепт Coca-Cola не знає жодна людина в світі. Частину рецепту знає одна людина, другу частину- знає інша людина, і за легендою, вони завжди літають різними літаками. Тобто такі об’єкти це більше про режим обігу конфіденційної інформації, яка має комерційну цінність для того, чи іншого підприємства або осіб, які вжили певних заходів для збереження цієї інформації».
Голова комісії з питань інтелектуальної власності ICC Ukraine зазначив, що існує декілька способів захисту прав інтелектуальної власності: претензійний порядок та судовий порядок. В першому випадку відстоювати свої права на інтелектуальну власність власник може за допомогою висування претензій, а також написання скарг до онлайн-платформ (Google, YouTube, Facebook інш.), на яких було розповсюджено об’єкти інтелектуальної власності. В другому випадку, власник інтелектуальної власності подає позов до суду. «Якщо повідомлення з вимогою припинити порушення прав не дає результату, власник інтелектуальної власності має право звернутися до суду, що б встановити справедливість і отримати відшкодування», – зазначив Ігор Стародубов.
На важливості захисту прав інтелектуальної власності та проведенні подібних просвітницьких зустрічей зосередив увагу учасників вебінару й радник директора Українського національного офісу інтелектуальної власності та інновацій Микола Потоцький.
«Саме такі заходи стимулюють і бізнес, і науковців, звертати увагу на сферу інтелектуальної власності. Ми наприклад, як УКРНОВІ, відзначаємо сьогодні ділову активність бізнесу, і це дуже приємно! Останні показники статистичної діяльності вказують на те, що збільшується кількість заявок, які подаються на об’єкти права інтелектуальної власності. Тому наразі ми намагаємося вийти на рівень доКОВІДного періоду, адже це була така перша хвиля спаду заявок на реєстрацію права інтелектуальної власності», – зазначив він.
Для учасників вебінару Микола Потоцький презентував доповідь на тему: «Бренди та індустрії». Радник директора Українського національного офісу інтелектуальної власності та інновацій зазначив, традиційно складовими бренду є – торговельні марки, комерційні позначення, найменування доменів, дизайн інтер’єрів, словесні торговельні марки тощо. «На наше переконання, складовою бренду можуть бути майже всі об’єкти інтелектуальної власності, а стати брендом можна лише шляхом використання та встановлення стійких асоціативних зав’язків між брендом і певними стандартами якості, властивостей, джерелом походження і трошки рідше – власником. Бренд значно підвищує купівельну привабливість товарів та послуг. Про бренд ми можемо говорити тільки тоді коли продукція зарекомендувала себе на ринку, тож це завжди позитивні асоціації», – зазначив він.
Також Микола Потоцький розповів про функції бренду, форми захисту бренду та ризики, які повинен враховувати бізнес, реєструючи торгові марки та інше.
Актуальною та пізнавальною для учасників вебінару стала й доповідь завідувачки кафедри міжнародного, цивільного та комерційного права Державного торговельно-економічного університету Наталії Мазаракі. Професорка розповіла про – Відповідальність онлайн-платформ за дотримання прав інтелектуальної власності. Наталія Мазаракі зазначила, що ця тема перебуває в сфері як наукових інтересів так і в цілому, інтересів нашого суспільства, адже всі ми користуємося онлайн-платформами і часто можемо бути безпорадними щодо захисту прав на нашу інтелектуальну власність.
«Ми бачимо зараз, що з’являються нові професії – блогери-інфлюенсери, які продукують певний контент, захищений правами ІВ. Тому тут ми стикаємося із дисбалансом, по суті, тут є три гравця. Є автор контенту, власник прав ІВ, наприклад, тієї ж торговельної марки, є онлайн-платформа, яка сама визначає правила, яким чином користувачі можуть використовувати розміщений контент, а яким чином не можуть використовувати. Це платформи зазначають у правилах використання онлайн-платформ. Також вони створюють певні алгоритми, які регулюють те, що буде демонструватися на онлайн-платформі, що буде автоматичне видалятися з цієї онлайн-платформи і по суті, на це користувачі вплинути особливо не можуть. Вони можуть користуватися вже тими правами, які надані третім гравцем в цій ситуації. І виникає питання – якими чином це має співвідноситися і якими чином захищати права ІВ? Як людина може реалізувати свої права і забезпечити свободу підприємницькою діяльності? Тобто зараз перед суспільством та перед законодавцями стає дуже багато цікавих та складних питань», – зазначила вона.
Наталія Мазаракі зауважила, що в США та в Європейському Союзі в питаннях щодо правового регулювання онлайн-платформ вже досягли значних успіхів. Втім, Україна, тільки починає цей шлях. «Питання відповідальності онлайн-платформ має дуже багато моментів. Проблематика дуже широка. Бачу цей напрям дуже цікавим і з точки зору юридичної науки, і правового застосування, тому прошу приєднуватися до цих досліджень», – зазначила вона.
В свою чергу експерт у сфері інтелектуальної власності Global Expert UA Олександр Жихарєв в ході вебінару представив доповідь на тему: «Як захистити дизайн виробу».
«Промисловий зразок – результат творчої діяльності людини в галузі художнього конструювання. Тобто по суті, це дизайн виробу. В принципі це може бути зовнішній вигляд будь-якого виробу, його дизайн. Тому для того, щоб його зареєструвати, він повинен відповідати такому критерію як новизна. Що доцільно захищати? Можна захищати весь об’єкт, цілий, або його частину, яка є предметом якогось дизайнерського рішення. Тобто, можна захистити промисловим зразком або цілу чашку, або тільки її ручку, якщо ручка є якоюсь унікальною. Це не завжди може бути якийсь конкретний предмет, якого можна доторкнутися. Це може бути індивідуальний продукт дизайну. Наприклад, інтерфейс мобільного застосунку або результат графічного дизайну. Завжди потрібно дивитись на природу об’єкту інтелектуальної власності і сфери де його застосовують. Якщо це засіб для індивідуалізації, для щоб відрізнити один товар від іншого – це все ж таки торговельна марка. Якщо це предмет дизайну, зовнішнього виду виробу – це промисловий зразок», – пояснив він.
Промисловим зразком, за словами Олександра Жихарєва можуть бути: підошва взуття, застібка, комплект меблів, ручка шухляди, оздоблення дверей, вид упаковки товарів та багато іншого. «Навіщо потрібна реєстрація промислового зразка? На нього надається свідоцтво України або зареєстрованим промисловим зразком можна також вважати міжнародну реєстрацію промислового зразку, яка розповсюджена на територію України за міжнародною угодою. Загальний строк дії – 25 років. Але, кожні п’ять років до цього максимального строку потрібно подавати клопотання про продовження дії реєстрації. І кожен рік потрібно сплачувати річний збір. Тільки за цих умов можна досягти максимальної дії реєстрації», – зазначив він.
Тему брендів продовжила радник голови комісії з питань інтелектуальної власності ICC Ukraine Наталія Бегуш. Експертка розповіла учасникам вебінару про: «Права на Бренд: як реєстрація торговельної марки може змінити гру на ринку?». Зокрема, вона закцентувала увагу слухачів на тому, для чого реєстрація та захист потрібні власникам великого, малого та середнього бізнесу, підприємцям, які продають товари чи організовують певні послуги та чому саме торговельна марка відіграє ключову роль для досягнення успіху бізнесу. «Торговельна марка це певний унікальний символ який або фраза, символи, слоган чи дизайн який по факту ідентифікує власника цього бізнесу, тобто надавача послуг чи товарів серед інших його конкурентів. В Україні на даному етапі реєструються словесні, зображувальні та комбіновані торговельні марки. Навіть тільки за назвою ми одразу можемо ідентифікувати цю торгівельну марку, – пояснила Наталія Бегуш. – Бренд це не тільки логотип чи словесна ТМ, це – комплекс асоціацій, які відображають вашу компанію, не тільки через послуги чи товари, але й через вашу назву. Саме ТМ має центральну роль і ключовий пазл в побудові бренду. Спочатку вас визнають по назві, потім по якості. ТМ є візитівкою і передає певні цінності з вашим брендом. Тобто, торгова марка є першою з чим знайомиться споживач».
Крім того, Наталія Бегуш розповіла про те, як правильно побудувати відомий та стійкий до конкуренції на ринку бренд, яких заходів слід вжити перед реєстрацією та виходом на ринок торгової марки та яким чином можна захистити свої права.
Зазначимо, що охорона права на інтелектуальну власність має ключову роль у створенні, побудові та сталому розвитку будь-якого бізнесу, тому цій темі радимо приділяти особливу увагу та слідкувати за подальшими анонсами наших заходів.