В України налічується більше ніж 300 тисяч зареєстрованих торговельних марок, та далеко не всі з них можна визначити, як добре відомі. Хто надає цей особливий статус, які переваги він має та куди звертатися для визнання торговельної марки добре відомою в Україні, ми запитали у наукової консультантки з питань інтелектуальної власності Тетяни Ткачук.
Розкажіть, що означає термін добре відома марка в Україні?
Добре відома торговельна марка – це позначення, що протягом тривалого часу використовується на території конкретної країни і набуло широкої популярності серед споживачів щодо товарів та/або послуг. На сьогодні добре відома марка це та, яка за рішенням спеціального чи судового органу, визнана в Україні відомою.
В Україні станом на сьогодні визнано добре відомими біля 230 торговельних марок, але в порівнянні із звичайною реєстрацією торговельних марок – це звісно дуже мала цифра.
Прикладами добре відомих торговельних марок в Україні є «Google», «СТБ», «ROZETKA», «Nemiroff», «McDonald’s» та інші.
Які переваги має цей вид реєстрації знаку?
Насправді переваг дуже багато. Одна з основних це те, що правова охорона добре відомої торговельної марки розповсюджується як на споріднені товари і послуги, так і не споріднені з тими, для яких торговельну марку визнано добре відомою в Україні. Тобто розширює охорону щодо значно збільшеного переліку товарів і послуг, для яких торговельна марка визнана добре відомою, включно з усіма неспорідненими товарами та послугами.
Наприклад, якщо торговельна марка визнана добре відомою для автомобілів, то цей правовласник має право забороняти її використовувати щодо наприклад, харчових продуктів або алкогольних напоїв. Таким чином, правовласник захищає себе та свою торговельну марку від завдання шкоди власним інтересам.
Другий аспект. Торговельна марка визнана добре відомою отримує свою правову охорону на ту дату, коли віна визнається добре відомою. Тобто ця дата може бути значно ранішою ніж було прийняте рішення. При звичайній реєстрації позначення правова охорона починається з дати подачі заявки, а добре відома марка охороняється з дати, коли торговельна марка стала широко відомою серед споживачів.
Ще одна перевага – це безстроковість. Для добре відомої марки не встановлений термін дії. Тобто він визнається безстроково. Якщо реєстрацію торговельної марки потрібно продовжувати кожні 10 років, то для добре відомого знаку не має таких вимог. Це оптимізує витрати часу та коштів правовласника такої торговельної марки.
Також статус добре відомості підвищує вартість торгової марки як нематеріального активу. Таким чином вона стає набагато дорожчою у порівняні із звичайною торговельною маркою та свідчить про високу якість маркованих нею товарів та/або послуг.
Суттєвою перевагою визнання знаку добре відомим є й те, що вона дає правовласнику можливість отримати значно більшу суму при відшкодуванні збитків, завданих третіми особами у зв’язку з порушенням прав на нього.
До того ж власник добре відомої марки вправі вимагати заборони використання у спірному позначенні, істотної частини яку відтворює добре відома торговельна марка. Тобто після набуття торговельною маркою статусу «добре відомої» правовласник отримує право вимагати відхилення або визнання недійсними реєстрації спірних торговельних марок, що відтворюють істотну частину добре відомої марки. Як приклад, компанія McDONALD’S, протягом останніх кількох років визнала недійсними реєстрації та використання третіми особами таких схожих знаків як, МакСмак, McBurger, МакBeer, Мак-Дак, McApple Cider , McDelivery та інші.
Як здійснюється правова охорона добре відомої торговельної марки?
Умови охорони прав на добре відому марку передбачені ст. 25 Закону України “Про охорону прав на знаки для товарів і послуг”. Перш за все необхідно, щоб компетентний орган визнав марку добре відомою. Вирішити це питання може Апеляційна палата або суд. До того ж рішення Апеляційної палати може бути оскаржено у судовому порядку.
При визначенні того, чи є марка добре відомою в Україні, можуть розглядатися, зокрема, такі фактори, якщо вони є доречними: ступінь відомості чи визнання марки у відповідному секторі суспільства; тривалість, обсяг та географічний район будь-якого використання марки чи її просування, включаючи рекламування чи оприлюднення та представлення на ярмарках чи виставках товарів чи послуг, щодо яких марка застосовується; тривалість та географічний район будь-яких реєстрацій чи заявок на реєстрацію марки за умови, що вона використовується чи є визнаною; свідчення успішного відстоювання прав на марку, зокрема територія, на якій марка визнана добре відомою компетентними органами; цінність, що асоціюється з маркою. Цей перелік не є вичерпним.
Із дати, на яку за визначенням Апеляційної палати чи суду марка стала добре відомою в Україні, їй надається правова охорона така сама, якби вона була заявлена на реєстрацію в Україні. При цьому, як уже зазначалось, вона поширюється також на товари і послуги, що не споріднені з тими, для яких марку визнано добре відомою в Україні, якщо її використання іншою особою стосовно таких товарів і послуг вказуватиме на зв’язок між ними та власником добре відомої марки і його інтересам, ймовірно, буде завдано шкоди таким використанням.
Таким чином, у випадку визнання марки добре відомою можливе розширення обсягу її правової охорони.
Хто має право отримати статус добре відомої торговельної марки?
В нашій країні передбачено два шляхи визнання торговельної марки добре відомою – ми можемо звернутися або до Апеляційної палати – колегіального органу НОІВ або до суду.
Через суд ми звертаємося з позивною заявою з вимогами визнати торговельну марку добре відомою, а через Апеляційну палату заявник повинен подати заяву згідно встановленого порядку, з додатками, що мають включати зображення знаку, фактичні дані, що підтверджують наявність доречних чинників, що торговельна марка дійсно добре відома, та інш.
При визначенні того, чи є торговельна марка добре відомою в Україні, можуть розглядатися такі фактори:
ступінь відомості чи визнання марки у відповідному секторі суспільства; тривалість, обсяг та географічний район будь-якого використання марки чи її просування, включаючи рекламування чи оприлюднення та представлення на ярмарках чи виставках товарів чи послуг, щодо яких марка застосовується; тривалість та географічний район будь-яких реєстрацій чи заявок на реєстрацію марки за умови, що вона використовується чи є визнаною; свідчення успішного відстоювання прав на марку, зокрема територія, на якій марка визнана добре відомою компетентними органами; цінність, що асоціюється з маркою. Цей перелік не є вичерпним.
Відомості про добре відомі торговельні марки, визнані такими Апеляційною палатою або судом, вносяться НОІВ до переліку добре відомих в Україні торговельних марок та публікуються в Бюлетені.
Перелік добре відомих в Україні торговельних марок має інформаційний характер, є загальнодоступним і оприлюднюється на офіційному веб-сайті.
Як визначається ступінь відомості?
Насправді це великий обсяг матеріалів, який повинен подати заявник, щоб довести, що його торговельна марка є добре відомою в Україні. Це можуть бути зокрема дані соціальних опитувань, премії, нагороди, докази активного рекламування, виставки, ярмарки, тощо. Тобто не має стовідсоткової гарантії, що торговельну марку визнають добре відомою адже для цього існує досить багато чинників.
А які торговельні марки у світі вважаються добре відомими?
Добре відомі знаки можна віднести до окремої категорії позначень, які введені ст. 6 bis Паризької конвенції про охорону промислової власності, відповідно до якої охорона для таких знаків або позначень може виникати без стандартної реєстрації. Найвідомішими у світі торговельними марками є, наприклад: Apple, Google, Microsoft, Amazon, Facebook, Coca-Cola, Disney, Samsung, Louis Vuitton, McDonald’s.
Порада для бізнесу: чи варто реєструвати торговельну марку як добре відому?
Звичайно, що так. Адже це дає власнику більш широку правову охорону у разі, якщо його торговельну марку або її частину будуть використовувати незаконно або іншим чином порушувати його права також, це значно збільшує вартість такого нематеріального активу.
Залишились складні питання? Шукаєте фахову підтримку? Телефонуйте нам: +38 (073) 853 26 13